COLLOQUE INTERNATIONAL : ROMAN POLICIER ET DEMOCRATIE International conference – Crime Fiction and Democracy
Publié le 11 mai 2023
–
Mis à jour le 9 septembre 2024
Ce colloque pluridisciplinaire explorera la relation complexe et multiforme entre le roman policier et la démocratie, de la fin du XIXe siècle à nos jours. Organisé par le Centre de Recherches Anglophones (Université Paris Nanterre) et Queen’s University Belfast, en partenariat avec le Centre de recherches pluridisciplinaires multilingues (Université Paris Nanterre).
Date(s)
du 22 juin 2023 au 24 juin 2023
Lieu(x)
Bâtiment Max Weber (W)
La recherche a récemment mis en évidence la relation entre le roman policier et les institutions démocratiques, et montré qu’il est productif de mettre l’histoire du genre en rapport avec le développement et la consolidation des États libéraux occidentaux. Ce colloque vise à s’appuyer sur ces approches et à les étendre dans deux directions.
Premièrement, il se focalisera sur la relation du roman policier non seulement avec les institutions étatiques mais aussi, plus généralement, avec la puissance transformatrice de l’esprit démocratique – un esprit qui a été et est encore, selon notre hypothèse de travail, l’une des forces motrices de la croissance et du succès du roman policier, dans ses diverses manifestations. Le colloque visera donc à mettre au jour des rapports entre l’histoire sociologique et culturelle du roman policier et la réalisation ou l’échec des aspirations démocratiques dans différents contextes nationaux et internationaux, à différentes périodes. Il tentera, d’un côté, de montrer comment le genre a pu représenter une force modernisatrice et démocratique au sein du champ littéraire dans son ensemble, notamment parce que son esthétique privilégie souvent des attitudes et des pratiques linguistiques vernaculaires, subvertissant ainsi les hiérarchies traditionnelles et ouvrant la voie à une vision plus égalitaire de la littérature. D’un autre côté, il pourra également mettre en évidence la façon dont le roman policier a parfois incarné des tendances réactionnaires, autoritaires ou prônant le vigilantism. Ces positions contradictoires au sein du genre – parfois au sein d’une même œuvre – reflètent à la fois sa diversité idéologique et les ambiguïtés du concept de démocratie, dont le sens peut varier considérablement suivant les lieux et les époques. Mais elles témoignent aussi, dans l’ensemble, du rôle du roman policier en tant que lieu littéraire où les impulsions et les valeurs démocratiques peuvent être mises à l’épreuve.
Deuxièmement, le colloque vise un large éventail historique et géographique, afin de rendre compte des évolutions et manifestations du roman policier dans diverses aires culturelles. Les communications portant sur l’histoire culturelle et politique du genre seront les bienvenues, tant dans les régions où il est établi depuis longtemps (comme aux États-Unis et en Europe occidentale) que dans celles où il n’a été reconnu que plus récemment, comme en Europe de l’Est et en Russie, en Afrique, en Asie, dans le monde arabe, dans les Caraïbes ou en Amérique latine. Dans ces régions également, le colloque visera à corréler l’essor du roman policier avec l’émergence, l’affirmation, le rejet ou l’effondrement des aspirations démocratiques.
Afin d’explorer ces perspectives théoriques, ce colloque invite des communications de vingt minutes, en anglais ou en français, portant sur les liens multiples entre démocratie et roman policier à travers le monde et reposant, si possible, sur une approche large plutôt que sur l’analyse d’œuvres singulières.
Recent research has highlighted crime fiction’s relationship to democratic institutions and shown the productivity of reading the history of the genre against the development and consolidation of Western liberal States. This conference seeks to build on such approaches and extend them in two ways.
Firstly, it will focus on crime fiction’s relationship not only to state institutions but, more generally, to the transformative spirit of democracy – a spirit which, according to our working hypothesis, is one of the forces that has driven and is still driving the growth and success of the genre, in its various manifestations. The conference will therefore aim at linking crime fiction’s sociological and cultural history to the achievement or failure of democratic aspirations in different national and international settings and at different periods. It will, on the one hand, try to show how the genre may have represented a modernizing, democratic force within the literary field overall, particularly as its aesthetics often foregrounds vernacular linguistic practices and attitudes, thus subverting traditional scales of values and paving the way for a more egalitarian vision of literature. On the other hand, it may also highlight how crime fiction has, at times, harboured or promoted reactionary, authoritarian or ‘vigilante’ tendencies. These conflicting positions within the genre – sometimes within single works – reflect both crime fiction’s ideological diversity and the elusive nature of democracy, as an elusive concept whose understanding may shift considerably depending on time and place. But they also, overall, testify to the role of crime fiction as a literary testing-ground for democratic impulses and values.
Secondly, the conference aims at a wide historical and geographical scale, in order to account for the evolutions and manifestations of crime fiction in various cultural areas. It will welcome papers looking at the cultural and political history of the genre both in regions where it has long been established (as in the US and Western Europe) and in others where it has only more recently been recognized, as in Eastern Europe and Russia, Africa, Asia, the Arab world, the Caribbean or Latin America. In such regions, too, the conference will aim at correlating the rise of crime fiction with the emergence, affirmation, rejection or breakdown of democratic aspirations.
In order to explore these theoretical perspectives, this conference invites 20-minute papers, either in English or French, focusing on the multiple connections between democracy and crime fiction throughout the world, and seeking, if possible, a broad analytical approach rather than the analysis of single works.
Recent research has highlighted crime fiction’s relationship to democratic institutions and shown the productivity of reading the history of the genre against the development and consolidation of Western liberal States. This conference seeks to build on such approaches and extend them in two ways.
Firstly, it will focus on crime fiction’s relationship not only to state institutions but, more generally, to the transformative spirit of democracy – a spirit which, according to our working hypothesis, is one of the forces that has driven and is still driving the growth and success of the genre, in its various manifestations. The conference will therefore aim at linking crime fiction’s sociological and cultural history to the achievement or failure of democratic aspirations in different national and international settings and at different periods. It will, on the one hand, try to show how the genre may have represented a modernizing, democratic force within the literary field overall, particularly as its aesthetics often foregrounds vernacular linguistic practices and attitudes, thus subverting traditional scales of values and paving the way for a more egalitarian vision of literature. On the other hand, it may also highlight how crime fiction has, at times, harboured or promoted reactionary, authoritarian or ‘vigilante’ tendencies. These conflicting positions within the genre – sometimes within single works – reflect both crime fiction’s ideological diversity and the elusive nature of democracy, as an elusive concept whose understanding may shift considerably depending on time and place. But they also, overall, testify to the role of crime fiction as a literary testing-ground for democratic impulses and values.
Secondly, the conference aims at a wide historical and geographical scale, in order to account for the evolutions and manifestations of crime fiction in various cultural areas. It will welcome papers looking at the cultural and political history of the genre both in regions where it has long been established (as in the US and Western Europe) and in others where it has only more recently been recognized, as in Eastern Europe and Russia, Africa, Asia, the Arab world, the Caribbean or Latin America. In such regions, too, the conference will aim at correlating the rise of crime fiction with the emergence, affirmation, rejection or breakdown of democratic aspirations.
In order to explore these theoretical perspectives, this conference invites 20-minute papers, either in English or French, focusing on the multiple connections between democracy and crime fiction throughout the world, and seeking, if possible, a broad analytical approach rather than the analysis of single works.
Partenaires
Mis à jour le 09 septembre 2024
Contact :
Benoît Tadié : benoit.tadie@parisnanterre.fr
Fichier joint
- Résumé / abstracts DOC, 51 Ko
- Programme du colloque DOC, 25 Ko
Comité scientifique :
Margaret Atack (University of Leeds)
Katia Ghosn (Université Paris 8)
Brooks E. Hefner (James Madison University)
Alice Jacquelin (Université Paris Nanterre)
Dominique Jeannerod (Queen’s University Belfast)
Matthieu Letourneux (Université Paris Nanterre)
Andrew Pepper (Queen’s University Belfast)
David Platten (University of Leeds)
Lucia Quaquarelli (Université Paris Nanterre)
Benoît Tadié (Université Paris Nanterre)
Margaret Atack (University of Leeds)
Katia Ghosn (Université Paris 8)
Brooks E. Hefner (James Madison University)
Alice Jacquelin (Université Paris Nanterre)
Dominique Jeannerod (Queen’s University Belfast)
Matthieu Letourneux (Université Paris Nanterre)
Andrew Pepper (Queen’s University Belfast)
David Platten (University of Leeds)
Lucia Quaquarelli (Université Paris Nanterre)
Benoît Tadié (Université Paris Nanterre)