Version française / Séminaires
Mastériales 2025
Le Centre de Recherches Anglophones (CREA) organise des Mastériales pour permettre aux étudiant.es de s’insérer pleinement dans le travail de recherche. Ces séances permettront à chacun.e de présenter une partie de sa recherche et d’avoir des retours de camarades et d’enseignant.es-chercheur.es sur leurs travaux. Tous les étudiant.es en Master et les doctorant.es sont invités à y assister.
le 9 décembre 2025
Yasmine BRIK
Année d’étude : M2 - présentiel
Titre : Ancestral ɢ̱ándl/nibi : The Central Role of Water in Haida and Ojibwe Governance and Cultural Identity
Sous la direction de Madame Agnes Trouillet
Résumé : My thesis explores the central role of water in the governance and cultural identity of the Haida and Ojibwe, two indigenous nations from Canada. Through an interdisciplinary approach combining multiple field of study such as history, geography, law and cultural studies, my work shows how these nations perceive water as a living being with memory, relationships and responsibilities and not just as a mere resource. Moreover, my research will highlight how colonialism, embodied in particular by the Indian Act (1876), fractured these ties, while highlighting the resistance and resilience of communities in the face of territorial dispossession. By comparing the maritime perspectives of the Haida and the freshwater traditions of the Ojibwe, my thesis will thus reveal how their knowledge and practices redefine the notions of sovereignty, environmental justice and sustainability.
Créneau : 13h10-13h30
William GREER
Année d’étude : M2 - présentiel
Titre : ‘No Taxation Without Representation’: A History of the Movement for D.C. Statehood, 1969-2025
Sous la direction de Elvis Buckwalter
Résumé : Ce mémoire traitera de l'histoire du mouvement qui lutte en faveur que la capitale américaine, Washington, D.C., devienne un état. Comme district fédéral, Washington, D.C. est unique dans le système constitutionnel américain. La ville n'est pas garanti ni le droit de voter ses représentants locaux ou nationaux, ni le président, restant sous la juridiction exclusive du Congrès. Depuis les années 1960, Washington, D.C. a acquis certains droits, par exemple le droit d’élire le président, un délégué sans vote ou un maire. Un amendement constitutionnel, qui aurait octroyé les mêmes droits étatiques à Washington, D.C., fut bloqué pendant sa ratification. La montée de la Nouvelle Droite polarisa les républicains contre l'autodétermination de D.C et, par conséquent, le parti démocrate privilégie la stratégie de statehood. Un tel projet de loi fut approuvé par la Chambre des Représentants en 2021, mais l’administration Trump menace d’éliminer toute autonomie pour la ville de 700,000 personnes.
Créneau : 13h30-13h50
Ana BATISTA
Année d’étude : M2 - présentiel
Titre : Women’s Health, Medical Practices in Gynecology and Reproductive Rights in the 19th century : A Trans-Atlantic Approach
Sous la direction de Mme Laurence Dubois
Résumé : Mon mémoire de Master porte sur l’évolution des pratiques médicales pour les femmes au 19ème siècle entre le Royaume Uni, les États-Unis et la France ( Archives)
Créneau : 13h50-14h10
Karin LANGUMIER
Année d’étude : M2 - EAD
Titre : Historical Evolution of Patriarchy: How has the concept of patriarchy evolved through the prism of education, in the 17th century, and what role have women played in challenging or reinforcing patriarchal structures?
Sous la direction de Myriam-Isabelle Ducrocq
Résumé : My master thesis aims to investigate the complex relationship between women’s education and the maintenance or subversion of patriarchy in seventeenth-century England, focusing primarily on the work of Bathsua Makin, Mary Astell, and their European counterparts. My draft thesis begins by situating the discussion within a historical and cultural context shaped by patriarchal narratives, particularly those originating from religious texts. These narratives associated women with sin and danger, thereby justifying social frameworks that relegated women to inferior positions and the private sphere, while men claimed the public and authoritative roles. Its research aim is to uncover the ways women, through the mechanisms of education, either challenged or reproduced the patriarchal patterns of their time—a perspective seldom foregrounded in French scholarship on the topic.
Créneau : 14h10-14h30
14h30-14h50 : Pause
14h50-15h10 : Moment d'échange sur le master
Gilles SEGRESTAIN
Année d’étude : M2 - EAD
Titre : How does Fellow Travelers challenge linear historical narratives through its representation of queer time, trauma, and memory—from the McCarthy era to the AIDS crisis—in both the novel and its television adaptation?
Sous la direction de Anne-Marie Paquet-Deyris
Résumé : This dissertation represents my return to university after several years of teaching English and experiencing cultural immersion in English-speaking nations. It was an emotional reaction to the television version of Fellow Travelers that inspired this exploration, focusing on how Mallon’s literary work and Nyswaner’s adaptation challenge traditional timelines of history through the lenses of queer time, trauma, and collective memory. While the novel is anchored in the McCarthy era and its associated silences, the series addresses both the Lavender Scare and the AIDS crisis, working against linear narratives and heteronormative historiography to prioritize emotional experience over linear progression. The novel adopts a more restrained, realistic tone, while the series employs a non-linear structure and visual techniques that highlight themes of intimacy, repression, and resilience.
Créneau : 15h10-15h30
Raphaël SURGET
Année d’étude : M2 - présentiel
Titre : The conception of royalty through the character of Richard II in the eponymous play by Shakespeare
Sous la direction de Yan Brailowsky
Résumé : This conception has different facets which the character reveals to the audience throughout the play, and these facets are diverse both in what the author wanted to tell us about royalty in 17th century England and in what people understood when reading or watching the play. Through some analysis, thesis or representation of the play used to represent the character of Richard II to the audience, we will see how we – as an audience – can view different versions of royalty in the play.
Créneau : 15h30-15h50
Julian DOUK
Année d’étude : M2 - présentiel
Titre : From Ruin to Reconstruction: Remodeling Hegemonic Masculinity in Hollywood Movies during the Great Depression (1929-1941)
Sous la direction de Anne-Marie Paquet-Deyris
Résumé : Étude de la façon dont la Grande Dépression et la chute subséquente de la figure du "breadwinner" ont mené à une réinvention au cinéma et par le cinéma des codes de masculinité pour les recentrer autour de modèles hégémoniques de virilité. Mise en parallèle de la reconstruction des États-Unis profondément déstabilisés par la Grande Dépression avec l'élaboration d'une nouvelle figure masculine à la fois salvatrice et oppressive.
Créneau : 16h10-16h30
Marie-Lou CRÉPON
Année d’étude : M2 - présentiel
Titre : A « queer » reading of Vampirism and Spectrality in Late Victorian Gothic Fictions
Sous la direction de François-Xavier Giudicelli
Résumé : Through three short format gothic novellas, we will analyse how vampiric and ghostly apparitions can be interpreted as queer, wether it is in the links between the characters or in their presentation. We will try to decipher the innuendos around « othered » identities and sexualities and provide an explanation for their presences in the selected texts. We will shed light on the use of gothic convent, while showing how the gothic’s characteristics blurring of limits makes this corpus a fertile ground for a « queer » reading. The texts we will analyse are Carmilla by Joseph Sheridan Le Fany, Hauntings by Vernon Lee and A Beleaguered City by Margaret Oliphant
Créneau : 16h30-16h50
Diana GEVORKIAN
Année d’étude : M2 - présentiel
Titre : Tate Modern: The Impact of Private Funding on Museum Practices
Sous la direction de Charlotte Gould
Résumé : My dissertation explores the impact of private funding on Tate Modern, one of the UK’s leading contemporary art museums. It examines how the shift from public support to a mixed funding model—combining corporate sponsorship, charitable foundations, and individual donations—has shaped the museum’s policies, programming, and institutional strategy. Placed within the broader political and economic context of neoliberal cultural policy, the study analyzes how privatization affects artistic autonomy, curatorial practices, and the museum’s public mission. Through historical analysis and case studies, the research seeks to shed light on the evolving balance between state and private actors in the cultural sphere.
Créneau : 16h50-17h10
Diane KUREK
Année d’étude : M2 - présentiel
Titre : "Thou mayest" or the philosophy of moral responsibility in John Steinbeck's East of Eden
Sous la direction de Benoît Tadié
Résumé : Mon travail de recherche porte sur la philosophie morale chez John Steinbeck telle qu’elle s’exprime dans le roman East of Eden (1952). L’intrigue prend une dimension philosophique et théologique lorsqu’est introduite une nouvelle traduction d’un verset de la Genèse, que Steinbeck considère comme "the symbol story of the human soul". Depuis une posture d’auteur quasi démiurgique, Steinbeck dépeint la société américaine de la fin du XIXᵉ siècle aux prémices de la Première Guerre mondiale et y aborde la famille, la transmission, le bien et le mal, la guerre, le capitalisme, la prostitution et la religion. Cette saga familiale affirme que l’être humain peut choisir le bien et rompre avec la répétition du mal, et met en avant la notion de responsabilité individuelle. Mon mémoire montre comment ce roman, en partie autobiographique, permet à Steinbeck d’exposer et d’affiner sa philosophie morale à partir du mythe biblique de Caïn et Abel.
Créneau : 17h10-17h30
Mis à jour le 27 novembre 2025